L'origen d'aquesta Marxa Real és un poc incert i difícil d'esbrinar però segons pareix és un toc de cornetes militar d'autor desconegut que pareix que té els seus inicis a finals del segle XIX, principalment durant el darrer quart de segle. En aquells temps aquest toc era utilitzat per les bandes de cornetes i tambors militars en substitució a l'Himne Nacional, que no el podien tocar per raons tècniques. A partir de que es fes habitual l'existència de cornetes i tambors a les bandes de música, aquest toc va quedar un poc marginat. Si bé pareix que es va seguir utilitzant fins a l'actualitat als homenatges a la bandera espanyola que es realitzen als quarters militars tant per pujar-la com per baixar-la o als actes que integren aquest homenatge.
Un altre fet que es desconeix és la manera en com aquest toc de corneta militar va passar a formar part del repertori musical de setmana santa de les bandes de cornetes, ja sigui a les sortides o entrades del cos de Jesús de l'Església o formant part en els inicis o finals d'algunes ''saetas''. Hi ha poca informació sobre aquest punt i damunt ell només en podem fer suposicions però tot i així cal tenir en compte un parell de punts de la darrera meitat del segle XIX que pogueren produir aquest fet.
En primer lloc s'ha de tenir en compte que els directors i compositors de les bandes de cornetes i, també, de les bandes de música eren militars o provenien d'escoles militars. El que marcava a les bandes d'un fort caràcter militar, utilitzant les normes i els estils militars.
També s'ha d'analitzar el fort lligam que hi havia entre els mons religiosos i militars d'aquell temps, sobretot a l'hora de les celebracions, i el que pogué desembocar amb que la figura de Jesús volgués ser homenejada de la mateixa manera que la bandera.
I tot això en una època on les marxes processionals començaven a formar-se i agafar força com les coneixem avui dia. Segons està documentat, es considera la segona meitat del segle XIX com els orígens de la música que es toca per setmana santa i el segle XX quan es consoliden i desenvolupen. És un fet curiós, per el que s'analitza, que tot això succeeixi en el mateix moment en que aquest toc de corneta es consolidà com a homenatge a la bandera.
Font: foro ''Marxa Real/Himno Nacional'' de Patrimonio Musical.
Un altre fet que es desconeix és la manera en com aquest toc de corneta militar va passar a formar part del repertori musical de setmana santa de les bandes de cornetes, ja sigui a les sortides o entrades del cos de Jesús de l'Església o formant part en els inicis o finals d'algunes ''saetas''. Hi ha poca informació sobre aquest punt i damunt ell només en podem fer suposicions però tot i així cal tenir en compte un parell de punts de la darrera meitat del segle XIX que pogueren produir aquest fet.
En primer lloc s'ha de tenir en compte que els directors i compositors de les bandes de cornetes i, també, de les bandes de música eren militars o provenien d'escoles militars. El que marcava a les bandes d'un fort caràcter militar, utilitzant les normes i els estils militars.
També s'ha d'analitzar el fort lligam que hi havia entre els mons religiosos i militars d'aquell temps, sobretot a l'hora de les celebracions, i el que pogué desembocar amb que la figura de Jesús volgués ser homenejada de la mateixa manera que la bandera.
I tot això en una època on les marxes processionals començaven a formar-se i agafar força com les coneixem avui dia. Segons està documentat, es considera la segona meitat del segle XIX com els orígens de la música que es toca per setmana santa i el segle XX quan es consoliden i desenvolupen. És un fet curiós, per el que s'analitza, que tot això succeeixi en el mateix moment en que aquest toc de corneta es consolidà com a homenatge a la bandera.
Font: foro ''Marxa Real/Himno Nacional'' de Patrimonio Musical.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada